Internet Rzeczy w logistyce

Eksperci zgodnie przyznają, że IoT (z ang. Internet of Things – Internet Rzeczy) to najbardziej strategiczna inicjatywa technologiczna w branży transportowej i logistycznej w kontekście kilku najbliższych lat. Jakie możliwości stwarza Internet Rzeczy w logistyce?

Inteligentne urządzenia mogą oferować wsparcie logistyczne m.in. w zakresie gospodarki magazynowej, obsługi zamówień, zarządzania łańcuchem dostaw oraz dystrybucji. W przypadku śledzenia przesyłek dopiero rozwiązania IoT, które wypierają etapowe skanowanie (załadunek, kolejne punkty podróży), pomogą określić dokładne położenie towaru podczas realizacji zlecenia. W jaki sposób?

Czytaj też: Internet Rzeczy jest wszędzie

Pozwoli na to łączność bezprzewodowa za pośrednictwem sieci komórkowych, Wi-Fi i technologii Bluetooth, które umożliwiają wymianę informacji między czytnikami, skanerami i komputerami. W konsekwencji wzrośnie procentowa ilość przesyłek dostarczonych za pierwszym razem. Możliwość monitorowania stanu dostawy w czasie rzeczywistym nie tylko pozwoli reagować na nagłe wypadki, ale też umożliwi niedostępne wcześniej czynności – np. automatyczne sterowanie temperaturą przy przewożeniu ludzkich organów, żywych zwierząt lub żywności. A to tylko jeden z przykładów!

Transport, Logistik, Personenverkehr, Frachtverkehr

Zastosowania IoT w logistyce prowadzą rzecz jasna do optymalizacji kosztów wewnętrznych, poprawy jakości obsługi klienta oraz poprawy wyników w zakresie wydajności łańcucha dostaw i oszczędności czasu. Jak działa to w praktyce? Być może nie wiecie, że każdego roku „gubi się” nawet kilkaset kontenerów. Aby zminimalizować straty, kontenery zawierające najbardziej wartościowe towary są znakowane, żeby można je było śledzić, a w razie „wpadki” – łatwo namierzyć i szybko odnaleźć.

Czytaj też: Logistyka w e-commerce

Prawdziwą (r)ewolucję wywołuje stosowanie beaconów. Co to takiego? Beacon emituje stały radiowy sygnał dzięki energooszczędnemu rozwiązaniu Bluetooth Low Energy. Zdolne odczytać te dane urządzenia (np. smartfony) przetwarzają je potem, by określić m.in. ID, przeznaczenie i dokładne położenie towaru opatrzonego beaconem. Ten prosty device elektroniczny ma nieskończoną ilość zastosowań – może np. wskazać użytkownikowi miejsce na imprezie masowej albo aktywować się, gdy klient wchodzi z telefonem do sklepu i na podstawie historii jego zakupów polecić mu odpowiednie produkty, a sprzedawcy dostarczyć niezbędnych informacji na temat zwyczajów kupujących.

Czytaj też: Goryle w przesyłce

W logistyce beacony mogą pomagać m.in. przy oznakowaniu towarów oraz przy inwentaryzacji – w takim przypadku produkty same będą się meldować, gdy w ich zasięgu znajdzie się odpowiedni komputer. Technologia ta jest już teraz używana do śledzenia i lokalizacji przewożonych towarów. Jeszcze więcej możliwości daje geotagowanie, ale o tym więcej napiszę następnym razem.

Piotr Sędziak
Dyrektor ds. Operacji w ABC Data

Udostępnij ten artykuł na:
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby pobrać zawartość wpisz swoje imię i email
Twoje dane są bezpiecznie. My też nie lubimy spamu.
Chcesz dowiedzieć się więcej?
Aby pobrać zawartość wpisz swoje imię i email
Twoje dane są bezpiecznie. My też nie lubimy spamu.